Koľko stojí natívna reklama? Prieskum medzi slovenskými vydavateľmi

Autor: SME Creative | 21.2.2018 o 15:39 | (upravené 23.2.2018 o 15:41) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  453x

Na stretnutí s klientami je to snáď najčastejšia otázka. Koľko nás to bude stáť? My odpovedáme: Záleží.

Od roku 2015, keď na Slovensku začali vznikať prvé pokusy s natívnou reklamou, sa toho už veľa zmenilo. Postupne takmer všetci menší či väčší vydavatelia začali experimentovať s týmto reklamným formátom.

V zahraničí však ide o štandard už od roku 2012, keď ako prvý začal Buzzfeed a neskôr sa pridali ostatné médiá. Koľko stojí natívna reklama v USA? Veľa napovie táto infografika z článku Native Advertising Institute:

Z grafiky vidieť, že cena za natívny (sponzorovaný) článok je naozaj rozličná. Cena závisí od veľkosti cieľovej skupiny, ale aj formátu spolupráce. Teda či ide iba o 1 text, alebo o dlhšiu spoluprácu.

Zvyčajne je cena natívnej reklamy zložená z dvoch častí:

1. Cena za mediálny priestor - stabilná pozícia na titulnej stránke, CPC, CPV, CPM, umiestnenie v odporúčacích widgetoch atď. Záleží už od konkrétneho biznis modelu média

2. Cena za produkciu - videá sú štandardne drahšie ako text. K tomu niekedy pri texte je potrebné zapojiť aj webdizajnérov či fotografov. Cena môže narásť

Na workshope o natívnej reklame na Native Advertising Days v Berlíne sa hovorilo aj o agentúrnom modeli. Čiže účtovať si hodiny strávené prácou na natívnej reklame a spoplatneniť kreatívne námety pre klientov (konkrétne v T Brand Studio od The New York Times). Údajne to iba testujú, uvidíme, aký výsledok to prinesie.

Cena natívnej reklamy na slovenskom mediálnom trhu

U slovenských vydavateľov väčšinou platí, že produkcia a mediálny priestor sú spojené do jednotného balíku natívnej reklamy. Takto to je aj v Startitup-e podľa zakladateľa Mareka Šándora. Za článok si účtujú okolo 1000 eur a za video okolo 1500 eur. Táto cena okrem produkcie zahŕňa aj umiestnenie na stránke Startitup-u a na ich Facebooku.

Podobne to funguje aj v Refresheri. Podľa zakladateľa Gábora Borosa si účtujú 3100 eur gross za článok. V cene je uverejnenie na webe, spracovanie článku podľa podkladov a zdieľanie na FB Refresheru. Cena však môže byť aj výrazne vyššia, keď produkcia Refresheru pripravuje a realizuje špeciálnu kreatívu.

V cenníku má natívnu reklamu aj denník Pravda. Uvádza cenu od 1500 eur net net, s tým, že cena zavisí od náročnosti. V cene je zahrnutý aj mediálny priestor v rubrike, ktorá najviac sedí so segmentom klienta.

News and Media Holding vo svojich cenníkoch ponúka natívnu reklamu iba na Pluske. Stojí 1200 eur net net a zahŕňa zobrazenie na webe na 24 hodín a umiestnenie do boxu Zaujalo nás.

Natívna reklama v Zozname stojí 3500 eur gross za tvorbu a publikáciu. Aj keď cenník nešpecifikuje, kde bude ten obsah publikovaný.

Na weboch spadajúcich do portfólia iSITA stojí natívna reklama od 500 eur gross a následne stúpa podľa veľkosti publika webu, na ktorom je umiestnená, ale aj podľa náročnosti produkcie.

Podľa Martina Kuchtu z vydavateľstva Ringier Axel Springer sa cena za natívnu reklamu u nich pohybuje od 1800 - 4000€ gross. Cena obsahuje produkciu textového obsahu, uverejnenie na vybranom webe a podporu podľa dohody (FB post alebo zdieľanie na iných relevantných weboch v rámci vydavateľstva).

Koľko stojí natívna reklama v SME?

V SME Creative naceňujeme natívne kampane mierne odlišne. Podľa nášho cenníka stojí natívne umiestnenie od 1500 eur gross v sekcii, ktorú klientom odporúčame podľa vhodnosti. Cena však môže byť vyššia podľa formátov článku - od štandardného ako pre klienta VÚB, longformu ako pre klienta Metro, až po špeciálneho longformu ako pre klienta ČSOB. Klientom k tomu potom vždy odporúčame dodatočný mediálny priestor na titulnej stránke SME, ktorý je spoplatnený zvlášť a stojí od 2000 - 5000 eur gross.

Produkciu naceňujeme dodatočne ad hoc podľa náročnosti výroby - rozsahu, potreby cestovania za zdrojmi, množstva autorov zapojených do tvorby, či produkcie špeciálnych prvkov ako sú infografiky alebo interaktívne mapy. 

Okrem natívnej reklamy, v SME ponúkame aj iné formáty textovej reklamy. Napríklad ročný prístup do sekcie Tlačové správy s neobmedzeným počtom publikovaných článkov, umiestnenie PR správ na hlavnú stránku SME alebo do widgetu Tlačové správy. Všetky ceny a podmienky su v našom cenníku.

Ak chcete vedieť viac, sledujte nás na Facebooku, alebo nám napíšte na našej stránke SME Creative.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kiska prijal Sakovú v paláci, Bugár k nej výhrady nemá

V Moste-Híd dúfali, že Smer vyberie za ministra vnútra človeka, ktorý nebude polarizovať spoločnosť. Kaliňákova spolupracovníčka im neprekáža.


Už ste čítali?