Koľko stojí natívna reklama? Prieskum medzi slovenskými vydavateľmi

Autor: SME Creative | 21.2.2018 o 15:39 | (upravené 23.2.2018 o 15:41) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  706x

Na stretnutí s klientami je to snáď najčastejšia otázka. Koľko nás to bude stáť? My odpovedáme: Záleží.

Od roku 2015, keď na Slovensku začali vznikať prvé pokusy s natívnou reklamou, sa toho už veľa zmenilo. Postupne takmer všetci menší či väčší vydavatelia začali experimentovať s týmto reklamným formátom.

V zahraničí však ide o štandard už od roku 2012, keď ako prvý začal Buzzfeed a neskôr sa pridali ostatné médiá. Koľko stojí natívna reklama v USA? Veľa napovie táto infografika z článku Native Advertising Institute:

Z grafiky vidieť, že cena za natívny (sponzorovaný) článok je naozaj rozličná. Cena závisí od veľkosti cieľovej skupiny, ale aj formátu spolupráce. Teda či ide iba o 1 text, alebo o dlhšiu spoluprácu.

Zvyčajne je cena natívnej reklamy zložená z dvoch častí:

1. Cena za mediálny priestor - stabilná pozícia na titulnej stránke, CPC, CPV, CPM, umiestnenie v odporúčacích widgetoch atď. Záleží už od konkrétneho biznis modelu média

2. Cena za produkciu - videá sú štandardne drahšie ako text. K tomu niekedy pri texte je potrebné zapojiť aj webdizajnérov či fotografov. Cena môže narásť

Na workshope o natívnej reklame na Native Advertising Days v Berlíne sa hovorilo aj o agentúrnom modeli. Čiže účtovať si hodiny strávené prácou na natívnej reklame a spoplatneniť kreatívne námety pre klientov (konkrétne v T Brand Studio od The New York Times). Údajne to iba testujú, uvidíme, aký výsledok to prinesie.

Cena natívnej reklamy na slovenskom mediálnom trhu

U slovenských vydavateľov väčšinou platí, že produkcia a mediálny priestor sú spojené do jednotného balíku natívnej reklamy. Takto to je aj v Startitup-e podľa zakladateľa Mareka Šándora. Za článok si účtujú okolo 1000 eur a za video okolo 1500 eur. Táto cena okrem produkcie zahŕňa aj umiestnenie na stránke Startitup-u a na ich Facebooku.

Podobne to funguje aj v Refresheri. Podľa zakladateľa Gábora Borosa si účtujú 3100 eur gross za článok. V cene je uverejnenie na webe, spracovanie článku podľa podkladov a zdieľanie na FB Refresheru. Cena však môže byť aj výrazne vyššia, keď produkcia Refresheru pripravuje a realizuje špeciálnu kreatívu.

V cenníku má natívnu reklamu aj denník Pravda. Uvádza cenu od 1500 eur net net, s tým, že cena zavisí od náročnosti. V cene je zahrnutý aj mediálny priestor v rubrike, ktorá najviac sedí so segmentom klienta.

News and Media Holding vo svojich cenníkoch ponúka natívnu reklamu iba na Pluske. Stojí 1200 eur net net a zahŕňa zobrazenie na webe na 24 hodín a umiestnenie do boxu Zaujalo nás.

Natívna reklama v Zozname stojí 3500 eur gross za tvorbu a publikáciu. Aj keď cenník nešpecifikuje, kde bude ten obsah publikovaný.

Na weboch spadajúcich do portfólia iSITA stojí natívna reklama od 500 eur gross a následne stúpa podľa veľkosti publika webu, na ktorom je umiestnená, ale aj podľa náročnosti produkcie.

Podľa Martina Kuchtu z vydavateľstva Ringier Axel Springer sa cena za natívnu reklamu u nich pohybuje od 1800 - 4000€ gross. Cena obsahuje produkciu textového obsahu, uverejnenie na vybranom webe a podporu podľa dohody (FB post alebo zdieľanie na iných relevantných weboch v rámci vydavateľstva).

Koľko stojí natívna reklama v SME?

V SME Creative naceňujeme natívne kampane mierne odlišne. Podľa nášho cenníka stojí natívne umiestnenie od 1500 eur gross v sekcii, ktorú klientom odporúčame podľa vhodnosti. Cena však môže byť vyššia podľa formátov článku - od štandardného ako pre klienta VÚB, longformu ako pre klienta Metro, až po špeciálneho longformu ako pre klienta ČSOB. Klientom k tomu potom vždy odporúčame dodatočný mediálny priestor na titulnej stránke SME, ktorý je spoplatnený zvlášť a stojí od 2000 - 5000 eur gross.

Produkciu naceňujeme dodatočne ad hoc podľa náročnosti výroby - rozsahu, potreby cestovania za zdrojmi, množstva autorov zapojených do tvorby, či produkcie špeciálnych prvkov ako sú infografiky alebo interaktívne mapy. 

Okrem natívnej reklamy, v SME ponúkame aj iné formáty textovej reklamy. Napríklad ročný prístup do sekcie Tlačové správy s neobmedzeným počtom publikovaných článkov, umiestnenie PR správ na hlavnú stránku SME alebo do widgetu Tlačové správy. Všetky ceny a podmienky su v našom cenníku.

Ak chcete vedieť viac, sledujte nás na Facebooku, alebo nám napíšte na našej stránke SME Creative.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Hriešnica, prekliata dcéra či bohyňa. Kto bola Morena

Jarný zvyk odráža krvavé pohanské rituály.

Ukrajinci išli do rizika. Do čela krajiny si vybrali novú tvár

Volodymyr Zelenskyj bude novým ukrajinským prezidentom.

Pri Poslednej večeri urobil Leonardo da Vinci fatálnu chybu

O omyle, ktorého sa dopustil maliar, sa hovorí málo.


Už ste čítali?